Tuesday, June 24, 2008

αποχαιρετώντας το Λογόκηπο



















τώρα που κλείνει....
(ενα ευχαριστώ στη Νικολέτα που μας έδωσε τη ευκαιρία να λέμε μύρια όσα όπως τα παρακάτω)

Το "θεώρημα του Simson" και η συζήτηση που προκάλεσε

Ξεκίνησα να γράψω ένα σχόλιο στο έξοχο άρθρο της Regina "ανάποδο τρίγωνο" και μου προέκυψε το Θεώρημα του Simson..

Το άρθρο της Regina το ανάποδο τρίγωνο είχε τελικά πολλαπλή επίδραση πάνω μου για τους εξής λόγους
1ον Η Regina είναι ο μόνος άνθρωπος στο διαδίκτυο που πίστεψε ότι όντως παραλίγο να γίνω σβούρος προ καιρού και γενικά ότι δεν έχω ουδεμία σχέση με την τέχνη της ποιήσεως απλώς κάπου πρέπει να πω και εγώ αυτά που ζω στους γκρεμούς των Αστερουσίων και βρήκα αυτή εδώ τη γωνιά όπου μπορεί να μη με πιστεύουν αλλά τουλάχιστον με ακούνε…
2ον Ο τίτλος μού κίνησε το ενδιαφέρον για διό λόγους. Μόλις ακούσομε εμείς οι μαθηματικοί τη λέξη τρίγωνο κάτι παθαίνομε ούτως ή άλλως και η λέξη ανάποδο σε συνδυασμό με το τρίγωνο οδήγησε αίφνης τη σκέψη μου στο δίσκο της Φαιστού!
(αυτές οι εκλάμψεις μου συμβαίνουν τελευταία …ρωτήστε και τον akb )

Χαρίζω λοιπόν (μεγαλόψυχα) στην κοινότητα των Αρχαιολόγων το κλειδί που χρόνια τώρα ψάχνουνε, για να διαβάσουν την «γραμμική» Α ή Β δε θυμάμαι.
που είναι ότι : Ανάποδο = Άνω Πόδι .


Πόδι προς τα άνω
Ένα σύμβολο συχνά επαναλαμβανόμενο στο δίσκο είναι ένα πόδι (κατσίκας ,βοδιού δε ξέρω ) αλλά σίγουρα ανάποδο! Αυτό λοιπόν το σύμβολο σημαίνει σίγουρα «ανάποδο» τα υπόλοιπα ας τα βρούνε μόνοι τους..





3ον Ένα από τα θέματα του άρθρου είναι η σχέση του συγγραφέα με τους ήρωες που ο ίδιος δημιουργεί.
Αυτό το θέμα που το χειρίζεται η Regina έξοχα , έστειλε το μυαλό μου στο Μαχαμπαράτα όπου ο συγγραφέας Βιάσα υπαγορεύει στον θεό ελέφαντα Γανέσα το βιβλίο και ο Γανέσα διακόπτει το αφηγητή κάποια στιγμή και του λέει


-Αγαπητέ τη πάτησες και δε θα σου βγει το έργο διότι δε πρόσεξες και σκότωσες (αφηγηματικά) όλους τους αρσενικούς της γενιάς του ήρωα που πρόκειται να γεννηθεί οπότε….
-Σωστά του λέει ο Βιάσα αλλά ξέχασες ότι και εγώ ο ίδιος είμαι από τη γενιά αυτή και δε έχω παρά να βρω μια γυναίκα (πρόσωπο του βιβλίου) από τη ράτσα μου (υπάρχουν αρκετές), να την αφήσω έγκυο και να συνεχίσω το έργο με το παιδί που θα γεννηθεί, όπου θα φροντίσω (σαν συγγραφέας) να είναι αγόρι! Κάτι που σε τελευταία ανάλυση είναι αρκετά ευχάριστη διαδικασία.
(και έτσι έγινε..)


Οι απειλές της Regina στους δικούς της ήρωες είναι φανερό ότι είναι αθώες μπροστά σʼ αυτό που είπε και έκαμε ο Βιάσα στην ηρωίδα του την οποία σημειωτέον τη βίασε καθώς πριγκίπησα αυτή δε μπορούσε ούτε να βλέπει το γέρο και για χρόνια άπλυτο Βιάσα…
Όπως επίσης στη ιστορική στιγμή όπου ο Βιάσα συναντά το Κρίσνα το θεό ο οποίος του λέει ότι τώρα τελευταία δεν αισθάνεται πολύ καλά…γιατί άραγε ρωτά τον Βιάσα.
μήπως πρόκειται να συμβεί κάτι…
-Εμένα ρωτάς του λέει ο Βιάσα ,εσύ είσαι ο θεός κάτι θα ξέρεις παραπάνω.

-Ναι του λέει αλλά εσύ είσαι ο συγγραφέας…

4ον Η σχέση αυτή ανάμεσα στο συγγραφέα και τους ήρωές του με παρέπεμψε αναπόφευκτα στον Μπαχτίν και στο έργο περί ποιητικής του Ντοστογιέφσκι.


Για να μη θεωρηθεί ότι είμαι «διαβασμένος» εξ αρχής δηλώνω ότι είναι το μόνο σχετικό βιβλίο που έχω διαβάσει και αυτό δε το τέλειωσα …(θα το τελειώσω όμως κάποια στιγμή π.χ. αν σπάσω κανένα πόδι ή τα πλευρά μου στους γκρεμούς οπότε..). Το αγόρασα όμως μόλις κυκλοφόρησε διότι η σχέση μου με τη θεωρία της τέχνης περιορίζεται σε διό μόνο θέματα.
Να εξηγήσω (στον εαυτό μου φυσικά ) τη ποιητική του Ντοστογιέφσκι και την μαγεία του μεγαλύτερου εν ζωή μουσικού που έχω ακούσει, του Τζιβιδίκου των Αστερουσίων δηλαδή του Συντέκνου μου του Μανόλη από το Χάρακα , που παίζει μαντολίνο.
Ο πρώτος δε χρειάζεται φαντάζομαι συστάσεις ο δεύτερος όμως είναι σχετικά άγνωστος μολονότι είναι θρύλος στη Κρήτη και όχι μόνο, αλλά αρνείται να ηχογραφήσει οτιδήποτε παρ όλες τις πιέσεις που έχει δεχτεί από επώνυμους και ανώνυμους , μαγεμένους από το μαντολίνο του ,διότι όπως λέει δε γουστάρει να ακούσει κάποια στιγμή τη μουσική του να τη χρησιμοποιεί ο άλλος να πουλά ψάρια…
Αυτός είναι που έβαλε τη νύχτα όλα τα πουλιά του Αϊ Γιώργη να κελαηδούν ,αυτός κάνει και φυτρώνει το λουλούδι του φεγγαριού που είναι μαζί το αύριο και το χθες που λέω και εγώ στα υποτιθέμενα "ποιήματά" μου (που μόνο η Regina πίστεψε ότι δεν είναι "ποιήματα" αλλά είναι αλήθεια) αλλά τέλος πάντως αυτός είναι ατελείωτο θέμα..

Ο Μπαχτίν λοιπόν προσπαθεί να εξηγήσει τη ποιητική του Ντοστογιέφσκι εισάγοντας τη θεωρία του πολυφωνικού μυθιστορήματος. Ότι δηλαδή η μαγεία του Ντοστογιεφσκι βρίσκεται ακριβώς στην ανεξαρτησία των ηρώων του από τον συγγραφέα. Σε τέτοιο βαθμό είναι ανεξάρτητοι οι ήρωες από το συγγραφέα ώστε το μυθιστόρημα να μοιάζει να έχει γραφεί όχι από ένα άνθρωπο ( το συγγραφέα) αλλά από πολλούς (τους ήρωες) όπου καμία από τις οπτικές που εισάγονται δεν είναι πρεσβεύουσα των άλλων…(π.χ. καθώς ψυχορραγώ του Φώκνερ)
Και έχει δίκιο. Είναι όμως ένα κλικ πριν τη λύση του προβλήματος διότι όπως μου εξήγησε ο Σύντεκνός μου ο Μανόλης (που έλεγα πριν)
μια νύκτα που πίναμε κρασί στη κουζίνα του σπιτιού του και του έθεσα το θέμα

η μαγεία του Ντοστογιέφσκι (τον οποίο δεν έχει διαβάσει) βρίσκεται στη ανεξαρτησία του φυσικού προσώπου συγγραφέα από τον βασικό ήρωα κάθε μυθιστορήματος που είναι ο «συγγραφέας»
Δηλαδή πριν να αρχίσει να γράφει ένα μυθιστόρημα κάποιος πρέπει να φτιάξει ένα ήρωα που θα είναι εκείνος που γράφει και να του δώσει οντότητα,ιδιότητες ,να τον φτιάξει μέσα του και να τον διαχωρίσει από τον εαυτό του. Εννοείται βέβαια η ανεξαρτησία των υπολοίπων ηρώων από το φυσικό πρόσωπο αλλά η εξάρτησή τους από τον «συγγραφέα» ο οποίος λειτουργεί σαν «βήμα» για το γράφοντα.

Όπως μου εξήγησε ο Μανόλης (ο οποίος δεν έχει διαβάσει ούτε τον Μπαχτίν) στο βαθμό που το φυσικό πρόσωπο διαχωρίζεται από τον «συγγραφέα» έχομε μυθιστόρημα και στο βαθμό της συναισθηματικής εξάρτησης του φυσικού προσώπου με τον «συγγραφέα» έχομε ποίηση.
Αυτά μού τα εξηγεί . Άλλα μου κρύβει διότι λέει δεν είμαι ακόμα σε ηλικία να καταλάβω ,η οποία ηλικία για να καταλάβω αυτά που θα μπορούσε να μου πει είναι τα 55 χρόνια στον άνθρωπο.
Εάν λέει δε σκοτωθώ μέχρι τότε στους γκρεμούς θα μου μάθει να παίζω μαντολίνο
όπως επίσης θα μου ηχογραφήσει ένα cd το οποίο θα αναρτήσω στο δεύτερο ρελέ του καταρράκτη του Αμπά 100 μ από τη κορυφή και 120 από τη βάση και όποιος είναι άξιος χαλάλι του.
Όποιος θέλει να μάθει που είναι ο Αμπάς μπορώ να του δώσω σαφείς οδηγίες αλλά όπως λέει και ο master στο canyoning (διάσχηση φαραγγιών) Ανδρέου Γ. «όποιος επισκεφτεί τον Αμπά πρέπει να το σκεφτεί καλά» για τον οποίο Αμπά έγραψα το «ποίημα» χρονικό αλλά όπως είπαμε και στην αρχή μόνο η Regina με πιστεύει…

"
Σχολια (κάποια)

Regina
Να κάνουμε και ενα ακομη σχόλιο πάνω στο κείμενο.

Είναι δυνατον ο συγγραφέας μέσα του να διαχωρίζεται από τα υποκειμενά του, από τους ηρωές του; Οσο και καλά να καταφέρνει να δείξει πως είναι πλήρως αποστασιοποιημένος, δεν είναι. Δεν είναι δυνατόν να είναι. Είναι; Οσες φορές και να το ρωτήσω ή να αναρωτηθω, η απαντηση ειναι ίδια. Δεν είναι δυνατόν.

keadas
δίδεις αυτή την απάντηση (ότι δεν είναι δυνατόν να είναι ανεξάρτητος ο συγγραφέας από τους ήρωες του) επειδή είσαι ποιήτρια.


Σύμφωνα με τη θεωρία που ανέπτυξα στο παραπάνω άρθρο (του οποίου ο πυρήνας δεν είναι απλοϊκός ,πίστεψέ με , ούτε εύκολος, απλώς μου αρέσει να χρησιμοποιώ αυτό το προβοκατόρικο στυλ) στο βαθμό που μπορείς ή όχι να ανεξαρτητοποιηθείς δεν είσαι (αν μπορείς) ή είσαι (αν δε μπορείς) ποιητής.
Θα μπορούσαμε δηλαδή να το χρησιμοποιήσομε σαν ορισμό της ποίησης!


Φυσικά το να ανεξαρτητοπηθείς από τους ήρωές σου ενώ είσαι ταυτισμένη με τον "συγγραφέα" αυτό είναι αδύνατο.
Αν γράφεις εσύ ξέχασέ το!
Μόνο αν ανεξαρτητοποιηθείς από τον¨"συγγραφέα" πράγμα που σημαίνει ότι θα τον δημιουργήσεις μέσα σου σαν προσωπικότητα ,όπως τους ήρωές σου τότε μόνο θα είσαι ανεξάρτητη από τους ήρωές ΤΟΥ.
Μελέτησε π.χ. τους ηθοποιούς , τους τραγουδιστές ,και φυσικά τους πολιτικούς...


Το ίδιο ερώτημα τίθεται με άλλο τρόπο στα μαθηματικά π.χ.
είναι παλιό. ότι δηλαδή ένα θεώρημα (του Simson πχ) είναι δημιουργία (αρα εξάρτηση) ή ανακάλυψη (ανεξαρτησία) διότι αυτό «κάπου» υπήρχε απλώς με πρόλαβε ο Simson γαμώτο…

Για να μη ξεχνιόμαστε ελπίζω να συνεχίζεις να θεωρείς ότι κ.τλ….



Regina
Δηλαδη το γεγονός οτι σου λεω πως είμαι μέσα σε κάθε χαρακτήρα που φτιάχνω με κάνει ποιήτρια;

Αλήθεια ομως αυτό δεν μπορώ να το καταλάβω. Μου λες δηλαδη πως ο συγγραφέας για να είναι συγγραφέας πρέπει να μπορεί να ανεξαρτητοποιείται απο τα υποκειμενά του. Να μπορεί να τα πλάθει ως παράλληλα όντα, ως απόμακρα όντα, ακόμη και ως αντίθετα όντα.
Και εγω σου λεω -αυτη η συζητηση εχει ενδιαφερον- γιατι πιστευεις πως ενας συγγραφέας μπορεί να μην εχει μέσα του και τον παράλληλο και τον αντίθετο και τον απομακρο;

Νομιζεις πως ειναι μονο θέμα καλής παρατήρησης και μετα καλης καταγραφης στο χαρτί; Οχι, με συγχωρεις αλλά δεν είναι ετσι. Ακομη και αν ο συγγραφέας δημιουργει στην αρχη εντελώς αποστασιοποιημένος καποιον ηρωα του, δεν μπορει εν τέλει να μεινει εντελως αποστασιοποιημένος, το εργο τότε θα είναι κουφιο, κενό ψιθυρων. Δεν εχεις προσέξει πως τα καλά εργα είναι γεμάτα κρυφους ψιθύρους;;

Και η συγκριση με τους ηθοποιούς γιατι; Ο ηθοποιός υποδύεται το ρόλο του, δεν τον δημιουργεί. Υπάρχει ειδοποιός διαφορά εδώ που αν δεν τη δεις τότε παίρνεις λάθος πορεία.

Χμ..και για να μην ξεχνιομαστε, ευχαριστω και για το κείμενο..Και φυσικά ναι συνεχιζω να θεωρω οτι... κτλ κτλ :)


Nikareti
Ρεγγίνα έχουμε μάλλον μιλήσει και παλιότερα για το θέμα. Σε βρίσκω λίγο δογματική. Αυτό που λέει ο Κεάδας είναι πολύ σημαντικό.

Μόνο αν ανεξαρτητοποιηθείς από τον "συγγραφέα" πράγμα που σημαίνει ότι θα τον δημιουργήσεις μέσα σου σαν προσωπικότητα ,όπως τους ήρωές σου τότε μόνο θα είσαι ανεξάρτητη από τους ήρωές ΤΟΥ.

Και επίσης εξαιρετικά καλά διατυπωμένο.

Μιλάμε για άθλο εδώ σ'αυτό που λέει ο Κεάδας, για στόχους δυσθεώρητους.
Γι' αυτό και είναι δύσκολο να γίνεις τέτοιος συγγραφέας. Στα χρόνια μας σπανίζει.

keadas

Ανακεφαλαίωση
Διατύπωσα τις εξής προτάσεις (οι οποίες συζητήθηκαν)
1.Ο βασικός ήρωας κάθε ιστορίας είναι ο «συγγραφέας»
σαν «συγγραφέα» ορίζομε την προσωπικότητα που προκύπτει από το κείμενο με τον ίδιο τρόπο που σε κάθε φωτογραφία ακόμα κι αν δε φαίνεται,
προκύπτει η θέση της κάμερας ,η ανάλυσή της ,η ταχύτητα του διαφράγματος κ.τ.λ.

Θα μπορούσαμε να ορίσομε σαν «συγγραφέα» το Nick του φυσικού προσώπου.

Εγώ π.χ. είμαι o «Keadas» . Αν διαβάσει κάποιος τα άρθρα μου στο logokipo δεν έχει μια εικόνα για μένα?

2.Η σχέση ανάμεσα στο φυσικό πρόσωπο και στον «συγγραφέα» κινείται από το σημείο της πλήρους ταύτισης μέχρι το σημείο της απόλυτης ανεξαρτησίας (πράγμα που χαρακτηρίστηκε σωστά άθλος)

Για να γίνει κατανοητό αυτό φανταστήτε ότι πίσω από το keadas και τον φίλτατο Akb πχ κρύβεται το ίδιο φυσικό πρόσωπο!
Το οποίο φυσικό πρόσωπο σαν Keadas γράφει τον «Επίλογο» και ο Akb σχολιάζει ως εξής..
Δεν ξέρω αλλά τα ποίηματα σου τα αισθανομαι σαν εξωσωματικές εμπειρίες...Σαν αστροναυτης που δέθηκα με σχοινιά & βγήκα να ερευνήσω τον άλλο κοσμο..

3.Στο βαθμό που υπάρχει ταύτιση (οπτικής γωνίας» φυσικού προσώπου και «συγγραφέα» το κείμενο τείνει προς την ποίηση και αντίθετα.

(Αυτό δεν συζητήθηκε ιδιαίτερα)

4.(προβοκάτσια)
ποιο είναι το δεύτερο Nick μου με το οποίο κυκλοφορώ στον logokipo??




Regina
Θες να πεις πως δεν κατοικεις στην Κρήτη; Τσάμπα έκανα σχέδια για το ρίφι :D


keadas
Το ρίφι είναι το αναλοίωτο της ιστορίας!
(και πώς το λένε οι φιλόλογοι...το δίδαγμα)


Regina
Δηλαδη σε ένα θεωρημα περι συγγραφέα ως προσώπου και της σχέσης του με τους χαρακτήρες του, το ηθικο δίδαγμα είναι ένα κατσίκι;

Μου αρέσει το χιούμορ σου :).. Ειλικρινά στο λέω. Αν μη τι άλλο με έχεις κάνει να γελάω αυτή τη στιγμή



........
akb8862

Μεγάλε, είσαι απιθανος & δεινός χρήστης του λογου! Το κείμενο με μαγεψε! Κλειδωσέ με καλά μεσα στην παρένθεσή που με έβαλες! Να μη με ρωτήσει κανείς τίποτε! Δεν είδα ,δεν άκουσα ,δεν ξερω...Τα λεει όλα αυτό το πανεμορφο κομψοτέχνημα λογου.Μου άρεσε επισης πολύ ότι έχει μεσα & Μπαχτίν. Ομως πολλά είπα! Ας αφήσουμε το κείμενο να μιλά & να μας κανει να παραμιλάμε κατα μόνας ! Εύγε!


keadas
Μέχρι του χρόνου πρέπει να έχομε φάει τολάχιστον ένα κόκκινο ρίφι στα Αστερούσια!


akb8862

ναι! Ας φάμε & τα κοψίδια μας!


ακόμα περιμένω ....





Thursday, June 19, 2008

Γιώργης Σφακιάς

Ο ρομαντικός....

έλα τη νύχτα τη γλυκειά
στου φεγγαριού τα ζάλα
ν ακούσεις τα παράπονα
που σούχω τα μεγάλα


Γειά σου φίλε Γιώργη








Sunday, June 15, 2008

Νταήδες (η θεωρία)
















το παραπάνω είναι μια παρουσίαση πάνω στο θέμα των νταήδων εξαιρετικού ενδιαφέροντος διότι εστιάζει στον "παριστάμενο"
τον οποίο θέτει κυριολεκτικά προ των ευθυνών του.
Διότι όπως λέει
Οι νταήδες κάνουν μόνο ότι οι παριστάμενοι επιτρέπουν………
και
Το κοινό έχει ενεργό ρόλο στη βία….
Το κοινό είμαστε εμείς.

«Παριστάμεθα» παθητικά φοβισμένα , «παραιτημένοι» όχι μόνο στα «νταηλίκια» των ψευτοκαπετάνιων της Κρήτης ή των αλλαχού ευρισκομένων ψευτοπαλληκαράδων
αλλά προπάντων
στους καθημερινους βιαστές την λογικής, της αισθητικής και της ηθικής μας υπόστασης

Υπάρχει μεγαλύτερο νταηλίκι από το να είσαι ανίκανος και να θές εξουσία?
ή
να εισαι ατάλαντος και να παριστάνεις το καλιτέχνη ?

και να πετάς κυριολεκτικά στα μούτρα ενός ολόκληρου λαού
την ανικανότητα τη χυδαιότητα ή την ακαλαισθησία σου?

ξαναθυμίζω!

Οι νταήδες κάνουν μόνο ότι οι παριστάμενοι επιτρέπουν………


Wednesday, June 11, 2008

Το πρόβλημα των «νταήδων»


.....δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Αντίλαλος της Μεσαράς (Τρίτη 10 Ιουνίου 2008)


Το πρόβλημα των «νταήδων»

Για τους κατοίκους του Δήμου μας (και όχι μόνο) γεγονότα όπως αυτό της κλοπής του ΑΤΜ (Ασήμι Σάββατο 24 Μαΐου ) είναι ναι μεν ανησυχητικά αλλά δεν αποτελούν πρόβλημα της καθημερινότητάς τους.

Αντίθετα το πρόβλημα των «νταήδων» όπως παρουσιάστηκε στο κείμενο με τίτλο
«έλλειμμα ασφάλειας»
υποβαθμίζει σε καθημερινή βάση τη ποιότητα της ζωής
των ανθρώπων της περιοχής μας.

Οι «καπετάνιοι» που είναι η τοπική έκδοση (version) του αντικοινωνικού ατόμου
(που στη διεθνή κοινότητα εμφανίζεται με τον όρο bully που στα ελληνικά μεταφράστηκε σαν νταής)
βρίσκονται μπροστά του συνεχώς με τα πιστόλια και τα μαχαίρια τους ,
τους ξυλοδαρμούς για ασήμαντη αφορμή, τις απειλές και τις ύβρεις ,
τη διακοπή της κυκλοφορίας «για να κουβεντιάσουν» εποχούμενοι ,
ή για να πιούν το καφέ τους με το αμάξι στη μέση του δρόμου ,
την επικίνδυνη οδήγηση ,
και γενικά τη προκλητική συμπεριφορά
που εκπέμπει συνεχώς περιφρόνηση και βία
και δημιουργεί
φόβο , οργή, αγανάκτηση ,ντροπή και εξευτελισμό.

Το «νταηλίκι» ( ή «η καπετανιά» στη τοπική έκδοση) ,είναι καταγραμμένη
αντικοινωνική συμπεριφορά η οποία δυστυχώς
«μεταδίδεται» σαν ασθένεια και εξαπλώνεται σαν επιδημία στη κοινωνίες
επιβαρύνοντας τις αφάνταστα.
(Albert Bernstein EMOTIONAL VAMPIRES, New York, Mc Graw–Hill, 2000)

Είναι σαφές ότι η οργανωμένη κοινωνία πρέπει
1. να αναγνωρίσει το πρόβλημα και τη σοβαρότητά του
2. να συνειδητοποιήσει τη φύση του προβλήματος
3. να δράσει συντονισμένα.



Ο πολίτης αγανακτισμένος συνήθως ζητά κατασταλτικά μέτρα και αστυνόμευση με την αίσθηση ότι η Αστυνομία εξαντλεί την αυστηρότητά της στον έννομο πολίτη ενώ «αγνοεί» τον νταή σε κάθε προβατική του πράξη κάνοντας ότι δε βλέπει.






Πράγματι είναι απαραίτητο να μπουν σαφή όρια σ αυτούς τους ανθρώπους από την Αστυνομία (και αυτό ακριβώς είναι το δικό της κομμάτι ευθύνης) ώστε να μην εμφανίζονται σαν «υπεράνω του νόμου» ιδιαίτερα στους τομείς
1. της οπλοφορίας
2. της «ασυλίας» μετά από βίαια επεισόδια και πριν παρέλθει το αυτόφωρο
3. της επικίνδυνης οδήγησης σε κατοικημένες περιοχές

όμως δε φτάνουν τα κατασταλτικά μέτρα..

Οι φορείς ( Δήμος, πολιτιστικοί σύλλογοι ,κ.τ.λ)
πρέπει να αναλάβουν το καθήκον να βγάλουν τον πολίτη
από τον ρόλο του παθητικού «παριστάμενου» (bystander) και υποψήφιου θύματος
ή του «παραιτημένου» παριστάμενου που κατηγορεί τους άλλους χωρίς να κάνει τίποτα ο ίδιος
και να καταφέρουν να τον οδηγήσουν στον ρόλο του
«ενεργητικού» παριστάμενου
ο οποίος έχει συνειδητοποιήσει ότι
η δράση του νταή δεν στοχεύει στο υποψήφιο θύμα αλλά στο κοινό .
Ότι δηλαδή
Οι νταήδες κάνουν μόνο ό,τι οι παριστάμενοι επιτρέπουν………
(Stuart W. Twemlow, MD Καθηγητής Ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή Baylor Χιούστον, Τέξας)

Αυτό δεν είναι εύκολο διότι πρέπει να αλλάξεις το κλίμα ,
να μετατρέψεις το πρότυπο του νταή από φόβητρο σε γελοιογραφία
να αλλάξεις νοοτροπίες
εστιάζοντας πάντα όχι στο αντικοινωνικό άτομο αλλά στη κοινωνία
που «παραβρίσκεται» παθητικά, φοβισμένα, χωρίς γνώση ,χωρίς ελπίδα. χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι
Το κοινό έχει ενεργό ρόλο στη βία
Υπάρχει για παράδειγμα η περίπτωση του Κολομβιανού
Antanas Μockus, δημάρχου της Μπογκοτά το 1993 ο οποίος παραιτήθηκε από το Πανεπιστήμιο όπου ήταν καθηγητής μαθηματικών, και κατάφερε χρησιμοποιώντας ευρηματικές παρεμβάσεις να «εκπαιδεύσει» κυριολεκτικά μια πόλη έξι εκατομμυρίων κατοίκων γεμάτη βία , εγκληματικότητα , κυκλοφοριακό, ατυχήματα, ναρκωτικά, βρωμιά και γκρίζους δυστυχισμένους πολίτες.

Για παράδειγμα Η πρώτη του κίνηση ήταν να προσλάβει 20 μίμους και να τους σκορπίσει στους δρόμους της πόλης.
Η δουλειά τους ήταν να χλευάζουν όσους παραβίαζαν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Σιγά, θα μου πείτε. Οι πολίτες όμως ( εννοείται αδιάφοροι στους κανόνες οδικής συμπεριφοράς), άρχισαν να συμμορφώνονται γιατί αποδείχτηκε πως τους πείραζε πολύ περισσότερο η δημόσια κοροϊδία, παρά τα πρόστιμα….

Ο ευρηματικός Καθηγητής επιχείρησε και πέτυχε
παρέμβαση στο κλίμα έτσι ώστε οι αντικοινωνικά συμπεριφερόμενοι να αισθάνονται ότι τους βλέπουν σαν κλόουν δηλαδή ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θέλουν να πετύχουν.
Για να το πετύχει αυτό χρησιμοποίησε τις μεγάλες δυνάμεις της Τέχνης , του χιούμορ και της δημιουργικότητας.
Διότι μόνο έτσι οι άνθρωποι αποδέχονται τις αλλαγές

http://www.hno.harvard.edu/gazette/2004/03.11/01-mockus.html


Πρέπει λοιπόν να γίνει συνείδηση ότι αντιμετωπίζομε ένα σύνθετο κοινωνικό πρόβλημα που κάθε προσπάθεια λύσης είναι πρόκληση για όλους καθώς κάθε επιτυχία θα δημιουργήσει πρότυπα δράσης και για άλλα εξίσου σοβαρά κοινωνικά προβλήματα.

Ψαράκης Κ.
Μαθηματικός

"Καπετάνιοι" Έλλειμμα ασφάλειας

το παρακάτω κείμενο υπογεγραμμένο απο το σύλλογο των διδασκόντων του Λυκείου Ασημίου
και το Σύλλογο Γονέων στάλθηκε στην Αστυνομία στο Δήμο στη Μέση εκπαίδευση και στη Νομαρχία (εννοείται χωρίς απάντηση)

Έλλειμμα ασφάλειας.

Οι πολίτες του Δήμου Κόφινα και ιδιαίτερα οι κάτοικοι του Ασημίου ,της πρωτεύουσας του Δήμου , βιώνουν ένα αυξανόμενο έλλειμμα ασφάλειας το οποίο έχει εξαντλήσει τη ανεκτικότητά τους.
Το έλλειμμα αυτό είναι αποτέλεσμα του συνδυασμού δύο κυρίως παραγόντων

1. Η διαρκής αύξηση των νέων ανθρώπων που έχουν υιοθετήσει το πρότυπο του «νταή» με χαρακτηριστικά την οπλοφορία ,προκλητική συμπεριφορά που συνήθως καταλήγει σε εξυβρίσεις και ξυλοδαρμούς ,άκρως επικίνδυνη οδήγηση και πολλαπλή εκμετάλλευση και διαχείριση του φόβου που αυτά τα άτομα προκαλούν στον φιλήσυχο άνθρωπο.
2. Η διαπίστωση ότι η πολιτεία δε μπορεί να προστατεύσει τον πολίτη από τα άτομα αυτά καθώς αυτοί οι άνθρωποι δρουν τελείως ανενόχλητοι σαν να είναι υπεράνω του νόμου που από ότι φαίνεται τελικά είναι όντως.

Η κατάσταση αυτή δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί καθώς
1. είναι κοινή διαπίστωση ότι είμαστε εξαιρετικά τυχεροί που δεν έχομε θρηνήσει θύματα και μάλιστα παιδιά των οποίων η ζωή κινδυνεύει άμεσα κατά τη μετάβασή τους από το σχολείο στο σπίτι από την προκλητικά επικίνδυνη οδήγηση τις συγκεκριμένες ώρες όπου τετρακόσια παιδιά βρίσκονται στους δρόμους (και φυσικά από τη προκλητική συμπεριφορά αυτών των ανθρώπων σε κάθε παρατήρηση που θα δεχτούν.)
2. Η ατιμωρησία αυτή προσελκύει ολοένα περισσότερους νέους στο λανθασμένο αυτό πρότυπο που είναι ο προθάλαμος της παρανομίας καθώς ενισχύει τη εικόνα του «υπεράνω του νόμου» που καλλιεργούν επιμελώς



Η κοινωνία του Δήμου μας όπως εκφράζεται μέσα από τους φορείς που υπογράφουν αυτό το κείμενο ζητά από τη Πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της ή έστω να αποδεχτεί την ανικανότητά της για να αποφασίσομε και μείς για την ασφάλειά μας και την ασφάλεια των παιδιών μας.

"Καπετάνιοι" Antanas Mockus (ένα mail που έλαβα)


Antanas Mockus

Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε μια πολύ άσχημη πόλη.
Βία, εγκλήματα,κυκλοφοριακό, ατυχήματα, ναρκωτικά, βρωμιά
και γκρίζοι δυστυχισμένοι πολίτες.
Και δεν ήταν καμιά μικρή πόλη, είχε έξι εκατομμύρια κατοίκους
που είχαν παραδοθεί εντελώς στην μαυρίλα.
Ένα πρωί, ο διευθυντής του Πανεπιστημίου της πόλης που ήταν μαθηματικός και φιλόσοφος,

εκεί που πήγαινε στη δουλειά του
και βλέποντας την κατάντια της πόλης του, πήρε μια πολύ κουφή απόφαση.

Δήλωσε την παραίτησή του στο Πανεπιστήμιο, λέγοντας
πως ήθελε να διευρύνει την διδασκαλία του και στα έξι εκατομμύρια κατοίκους.

Στους μαθητές του στο Πανεπιστήμιο, ο καθηγητής αυτός ήταν γνωστός
για τους περίεργους τρόπους διδασκαλίας του.

Για παράδειγμα, μια φορά που επικρατούσε χάβρα στο μάθημα,
κατάφερε να επαναφέρει την τάξη κατεβάζοντας τα βρακιά του.

Γενικά δηλαδή, εφεύρισκε αστείους και εντελώς ανορθόδοξους τρόπους
για να πετυχαίνει το σκοπό του και περιέργως, πάντα τα κατάφερνε.

Για την προεκλογική καμπάνια του λοιπόν, φόρεσε μια στολή σούπερμαν,
αυτοχρίστηκε 'υπερπολίτης' και αμολύθηκε στους δρόμους
βάζοντας ταυτόχρονα υποψηφιότητα για δήμαρχος.

Έφερε πολύ γέλιο στον κόσμο αλλά επειδή όπως έλεγαν, είχε αρκετά ειλικρινή φάτσα, τον ψήφισαν.
Ο καινούργιος δήμαρχος όμως δεν είχε καμία σχέση με τους προηγούμενους.

Η πρώτη του κίνηση ήταν να προσλάβει 20 μίμους και να τους σκορπίσει
στους δρόμους της πόλης.

Η δουλειά τους ήταν να χλευάζουν όσους παραβίαζαν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Σιγά, θα μου πείτε.

Οι πολίτες όμως (που εννοείται στα τέτοια τους οι κανόνες οδικής συμπεριφοράς), άρχισαν να συμμορφώνονται γιατί αποδείχτηκε πως τους πείραζε πολύ περισσότερο
η δημόσια κοροϊδία, παρά τα πρόστιμα.

Αμέσως μετά, βγήκε σε διάφορες τηλεοπτικές εκπομπές και έκανε ντους
κατατσίτσιδος live, κλείνοντας την παροχή νερού ενώ σαπουνιζόταν,
για να δείξει στους πολίτες πώς μπορούν να εξοικονομούν νερό. Και βουαλά!
Η κατανάλωση νερού αμέσως έπεσε.

Όρισε Ημέρα Γυναίκας όπου οι άντρες θα φρόντιζαν τα παιδιά και οι γυναίκες
θα έβγαιναν βόλτα στην πόλη.
Αυτό, ήταν ανήκουστο γιατί η συγκεκριμένη πόλη ήταν πολύ επικίνδυνο μέρος
τα βράδια, ενώ οι γυναίκες δεν έβγαιναν βόλτες σχεδόν ποτέ ως τότε..
700.000 γυναίκες γέμισαν τους δρόμους πανηγυρίζοντας ενώ ακόμη
και o αρχηγός της αστυνομίας ήταν γυναίκα εκείνο το βράδι.

Το καλύτερο;

Μοίρασε στους πολίτες ταμπέλες με thumbs up και thumbs down
για να επιδοκιμάζουν ή να αποδοκιμάζουν δημόσια τις πράξεις των συμπολιτών
τους.

Πράγμα φυσικά που δεν έχασαν την ευκαιρία να τους ξεφτιλίσουν δεόντως
αλλά όλως περιέργως, ειρηνικά.
Το ομαδικό κράξιμο ήταν ό,τι έπρεπε τελικά.

Γενικώς σκαρφιζόταν αστείες ή περίεργες καμπάνιες για κάθε τί που ήθελε
να πετύχει, όπως όταν ζήτησε να του τηλεφωνήσει
(στο προσωπικό του γραφείο μάλιστα) όποιος πολίτης συναντούσε
έστω κι έναν υποδειγματικό ταξιτζή.
Σύντομα, 150 τηλεφωνήματα συντέλεσαν στο να δημιουργηθεί ομάδα ταξιτζίδων
που ο δήμαρχος ονόμασε Ιππότες της Ζέβρας (αχαχχχ) και είχαν την προσωπική του υποστήριξη.
Ίδρυσε επίσης ταμείο εθελοντικών φόρων για όσους ήθελαν να δώσουν παραπάνω χρήματα (!) στο δημοτικό ταμείο.
Φυσικά και μάζεψε χρήματα.

Τέλος, προσπαθώντας να δείξει πόσο σημαντική είναι η ανθρώπινη ζωή,
ζωγράφισε αστέρια σε κάθε σημείο θανάτου από τροχαίο στην πόλη,
πράγμα εξαιρετικά έξυπνο γιατί το αποτέλεσμα ήταν πανέμορφο αλλά και ιδιαίτερα
σοκαριστικό
.

Όχι, δεν είναι παραμύθι. Πρόκειται για τον Κολομβιανό Antanas Mockus, τον
δήμαρχο της Μποκοτά το 1993. Μετά το πέρας της θητείας του, ο
παράξενος αυτός δήμαρχος, ξεκίνησε διαλέξεις αναλύοντας τα συμπεράσματά του από
το κοινωνικό του πείραμα.
Ένα από τα συμπεράσματά του είναι πως η γνώση δίνει δύναμη αρκεί να
καταφέρεις να τη μεταδώσεις μέσω της τέχνης, του χιούμορ και της
δημιουργικότητας. Μόνο έτσι οι άνθρωποι αποδέχονται τις αλλαγές.
Όλο το άρθρο και τα αποτελέσματα των πρακτικών του σε νούμερα, εδώ:


http://www.hno.harvard.edu/gazette/2004/03.11/01-mockus.html

Saturday, June 7, 2008

Παράδοση β


Στη προηγούμενη ανάρτηση αναφέρθηκα στους βιαστές της έρημης «παραδοσικής μουσικής» για τους οποίους ο φίλος Θερσίτης συμπλήρωσε
«Σκέψου και το ακόμη χειρότερο: Οι επίγονοι των γνήσιων δημοτικών αοιδών, λυράρηδων, τσαμπουνάρηδων έχουν παραγάγει ένα σκυλάδικο δήθεν δημοτικό και παίρνουν τους αμύητους νησιώτες στον ποιοτικό ... Καιάδα .»
και τους « ταριχευτές της» αυτούς δηλαδή που την μετατρέπουν εξυμνώντας τη σε μουσειακό έκθεμα ωραίο αλλά νεκρό.
Εξαιρούνται εννοείται οι μελετητές – καταγραφείς (π.χ. Δόμνα Σαμίου κ.ά) που παράγουν επιστημονικό έργο
Εδώ ακριβώς φίλε Θερσίτη είναι κατά τη γνώμη μου το μυστικό.
Οι Λυράρηδες οι τσαμπουνάρηδες οι λαουτιέρηδες ήταν όπως πολύ σωστά είπες

«δημοτικοί αοιδοί» , λαϊκοί καλλιτέχνες -μερακλήδες-
Στο πολύ αξιόλογο περιοδικό Κρητικό Πανόραμα (τεύχος Μαΐου Ιουνίου )

γράφει ο Θ.Ι. ΡΗΓΙΝΙΩΤΗΣ στο αρθρο «Λαϊκή κρητική μουσική»

….. κατά τον 16ο αιώνα υπάρχει ένας πολύμορφος μουσικός και χορευτικός πλούτος που αναπτύσσεται αφενός από τους ερασιτέχνες μουσικούς και λαϊκούς ποιητές ,μαντιναδολόγους και ριμαδόρους των χωριών και αφ’ ετέρου από τους λεγόμενους μερακλήδες , δηλαδή τους ευαίσθητους ανθρώπους που αγαπούσαν τη μουσική , το χορό και το τραγούδι , πρωτοστατούσαν στα μουσικά δρώμενα συμμετέχοντας ισότιμα με τους κατά σύστημα μουσικούς (δε γράφω «επαγγελματίες μουσικούς» γιατί δε φαίνεται να υπάρχει ακόμα επαγγελματική μουσική στη κρητική ύπαιθρο) και καταθέτοντας τη προσωπική τους δημιουργία και, με την απαιτητικότητά τους καλλιεργούσαν το λεπτό ποιοτικό αισθητήριο της κοινότητας , αλλά και επέβαλλαν στους μουσικούς την ολοένα αυξανόμενη βελτίωση της ποιότητας στην απόδοση της μουσικής τους…..

Ο μουσικός δηλαδή δεν ήταν επάγγελμα ήταν κοινωνικός ρόλος ,

ένας λειτουργός της κοινότητας και όχι αποστασιοποιημένος επαγγελματίας.
ήταν μερακλής
που κατά τη μαντινάδα

Το μερακλήκι ο Θεός τόδωσε θείο δώρο
αλλιώς θελα το βρίσκομε στα ράφια των εμπόρω..

Από αυτή τη πρώτη ύλη και με αυτή την «εκπαίδευση» ξεχώρισαν και αναδείχτηκαν

οι πρωτομάστορες
ΡΟΔΙΝΟΣ, ΜΠΑΞΕΒΑΝΗΣ, ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ, ΛΑΓΟΣ, ΦΟΥΣΤΑΛΙΕΡΗΣ, ΔΕΡΜΙΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ, ΚΑΛΟΓΡΙΔΗΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ, ΚΑΡΕΚΛΑΣ, ΚΑΛΟΓΕΡΙΔΗΣ, ΧΑΡΧΑΛΗΣ, ΜΑΥΡΟΣ, ΝΑΥΤΗΣ
και οι άξιοι συνεχιστές τους
Σκορδαλός Μουντάκης Ξυλούρης Κλάδος ,Παντελής Σταυρουλάκης. κ.τ.λ
οι οποίοι ναι μεν ήταν κατ επάγγελμα μουσικοί
αλλά ποτέ δεν έπαψαν να είναι μερακλήδες ….

Το πάλκο των κέντρων δεν ήταν ο φυσικός τους χώρος
ήταν η παρέα.
Οι φίλοι τους έχουν ακούσει μελωδίες που δε τις βάζει ο νους τ ανθρώπου.
Όποιος είχε τέτοια τύχη ξέρει καλά τι λέω.

Τι θα πεί ας πούμε να σε ξυπνήσει τη νύκτα καντάδα
ο Σκορδαλός με το μαντολίνο του Τζιβιδίκου να τραγουδά

ξύπνα και δως του λύχνου φως να φέξω να περάσω
γατί ‘μαι ξενοχωριανός το δρόμο να μη χάσω…

Μερακλήδες υπάρχουν και σήμερα.

Αλλά δε τους πλησιάζουν οι λυράρηδες γιατί δεν είναι οι ίδιοι μερακλήδες
είναι έμποροι και υπηρέτες ενός τοπικού star sytem.

Γι αυτό η μουσική τους είναι αλλόκοτη όπως και οι ίδιοι.

Οι μερακλήδες
(εμεις οι γέροι μερακλήδες που λέει και ο Καιάδας στου φουρτούνα τη ταβέρνα)

έχουνε τους δικούς τους μουσικούς
οι οποίοι ειναι λαικοί καλιτέχνες και οχι παραδοσιακοί


ένας από αυτούς είναι ο περίφημος Γιώργης Σφακιάς (φωτογραφία) με το μαντολίνο του

που θα παρουσιάσω στη άλλη ανάρτηση..